oj oj tiden går.....

och vad händer?

Jo.. testade rätt vad det var positivt häromsistens...tidigt iofs men det var ett svagt plus på stickan. Kände mig dock väldigt skeptisk till det hela och beslutade mig för att ligga lågt med det och det var tur, fick en rejäl blödning men symptom på grav fanns kvar så enligt barnmorskan ett troligt tidigt missfall.. Men jag ser det som ett tecken att vi iaf KAN bli gravida, till och med på egen hand. Positivt tänkande kommer man långt med...

I veckan var jag på Sahlgrenska på en sk kavitetsundersökning vilket var bra tajming för då kunde läkaren även se om det ev fanns några "rester" kvar från ett missfall, isf skulle en skrapning behövas men allt såg fint ut och jag var "Len och fin innifrån och ut" som sambon sa *ASG*

En kavitetsundersökning görs för att undersöka livmoder, äggledare och livmoderhals och se så att det inte finns polyper, ärrbildningar, myom eller tumörer som kan försvåra en IVF-behandling. Saker som kanske måste rättas till innan man ens försöker att bli gravid.
Undersökningen går till så att man sätter en kateter på livmoderhalsen och sprutar in saltvattenlösning samtidigt som man gör ett vaginalt ultraljud.
Man vet också att många par som försökt bli gravida under längre tid lyckas efter kvinnan gjort en kavitetsundersökning (eller spolning som det kallas lite populistiskt) så därför var jag trots allt ganska positivt inställd till det hela.
Man ordineras att ta smärtstillande i förebyggande syfte för att man kan få en mensvärks-liknande värk efteråt. Jag proppade i mig både Burana och Diklofenak för min smärttröskel är extremt låg. Är inte van vid mensvärk och jag minns insättandet av spiral som jag hade ont av i två dygn så jag ville vara väl förberedd...



Upp i gynstolen då och djupandas...det som var värst var nog när de stoppade in den där konstiga mackapären i metall som ska hålla vaginan öppen...den var fucking ISKALL..... och sen när de klämde dit katetern.. det gjorde ont, det hymlar jag inte med. När saltlösningen sprutas in så spänner det lite i buken, ungefär som vid mens men absolut inget som inte går att överleva utan problem.
Jag blundade och djupandades för jag har en tendens att bli svimmig vid sånna här tillfällen men när läkaren kört runt med ultraljudsstaven ett par sekunder så sa hon till mig att öppna ögonen och titta på skärmen.

Hon visade hur bra det såg ut...för mig såg det mest ut som svarta fläckar och gråa områden men hon pekade och förklarade och jag litar på henne att det var bra..jag har ju ingen aning om HUR det ska se ut liksom *S* Hon visade även en fin och stor äggblåsa som var på väg att släppas.

Sen åkte vi på en liten romantisk resa, ett dygn bara men det var mer än nog.. god mat och sköna sängar och vi fick till en insemination på hotellet, på morgonen efter testade jag positivt på ägglossningstest och det kändes lite snopet för jag trodde att jag även denna månaden hade ägglossat på dag 10... vi brukar ju inte kunna få till mer än en insemination under en period men vi har lyckats finna sätt att använda FertiCare-apparaten så vi lyckades få till ÄNNU en insemination i går kväll, alltså på ägglossningsdagen. Ultimat vore att få till en tredje i kväll men det är nog att lägga ribban för högt.

Vi tar dagarna som de kommer och just nu inväntar vi ett positivt gravtest som fortsätter vara positivt eller kallelse för TESA på sambon.

Lite mer info om "Spoling" finns här http://www.familjeliv.se/Planerar_barn/Wiki/a227.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0