Hur går en hemisemination till?

På förekommen anledning så tänkte jag här förklara hur en hemisemination går till, iaf hos oss.

Folk i min närhet har ställt frågor ganska frekvent om hur vi gör. Jag har fått höra att de föreställt sig gigantiska pipetter som suger ur sperma ur snoppen, att vi tar med sperma till sjukhuset och låter dem inseminera och en massa underliga historier och det är väl klart att har man inte själv varit där och sett (vilket INGEN får så klart ha ha) så vet man inte.

Detta är ju inte ett "normalt" sätt att skaffa barn på.

Har läst i en hel del trådar i det FENOMENALA forumet Familjeliv (jag är ironisk bara så ni vet) och andra som också heminseminerar av olika orsaker och vilka påhopp de får.. Det är ju givetvis kvinnan som har för slapp fitta eftersom mannen inte kan komma i henne, eller så är han inte attraherad nog av henne.

Att det finns massor av orsaker till att en man inte kan "komma" dvs ejakulera, framställa utlösning eller producera en sats - vad man nu vill kalla det- verkar inte finnas i människors hjärnor. Jag visste det innan jag träffade Darling även om jag inte var jättemycket insatt, är folk verkligen så okunniga?

Orsaker till att en man inte kan ejakulera kan vara många och det är inte ovanligt. Det kan bero på nervskador, ryggmärgsskada, diabetes, psykiska spärrar bara för att nämna några.


I VILKET FALL... hur går det då till hemma hos mig och Darling????

Vi tar det från början.....

Jag ägglossningstestar....Brukar börja på dag 7 i min menscykel eftersom jag har ägglossat allt från dag 10 till dag 16 senaste månaderna (från att ha en grymt regelbunden cykel..klart den ska börja hoppa nu när man behöver ha den regelbunden)

Ägglossningstest: Ägglossningstester mäter förekomsten av ett ägglossningshormon, det luteiniserande hormonet, LH, som ökar eller "stegras" 24–36 timmar före ägglossningen.
Ett ägglossningstest utförs på ungefär samma sätt som ett graviditetstest för hemmabruk – du håller en teststicka i urinstrålen och resultatet visas i ett fönster på teststickan.
Genom att mäta LH-stegringen kan du fastställa vilka två dagar i en menstruationscykel du är som mest fruktsam och därmed har störst möjlighet att bli gravid. De två mest fruktsamma dagarna är dagen innan ägglossning och själva ägglossningsdagen – när ett ägg frigörs. Så om du har samlag samma dag som du kan påvisa att LH-stegringen har börjat, och dagen efter, är dina möjligheter att bli gravid som störst.

Källa:http://www.niomanader.se/content.asp?ID=10

När jag ser en stegring är det dags att börja jobba då...*S*

En utlösning får vi till genom frekvent "runkande" varvat med vibratorn Ferticare Personal

Den lilla plattan som ligger mot nederkanten av bilden är den som gör jobbet sen finns det en inställing uppanpå vibratorn som anger kraften i skakningarna och den lilla knappen längst ned i bild anger hastigheten av vibrationerna. Plattan trycks mot strängen vid ollonet och man måste pressa ganska hårt, under ca 1-2 minuter, sen får man ta bort den och vänta några minuter innan man gör ett nytt försök.....

SEN om man lyckas då så kommer en utlösning.  Den fångas upp i ett glas eller en kopp. Det får enligt vår rådgivare inte vara en plastmugg eftersom det lätt blir rispor i plast och i dessa kan det fastna små mikrobiska bakterier. Engångsburkar av typen man lämnar urinprov i vore en lösning men de är kostsamma så vi använder ett litet glas. Tidigare hade vi en kaffekopp, vi hade två udda som vi aldrig använde men kanterna i botten var rundande och det var jättesvårt att få upp simmarna eftersom koppen också var vit så vi bytte till ett glas.


och nej ... det ÄR inte en faktiskt bild.. det är ett glas mjölk, bara så ni vet ;-)

Då är det då dags för att inseminera......

Med hjälp av en spruta utan nål suger jag helt enkelt upp de dyrbara dropparna

På bilden finns ett urval av likadana sprutor som vi har, vi fick en hel hög i olika storlekar för att prova oss fram vilken som passar bäst.

På ändan (där man sätter nål i vanliga fall) har vi ibland placerat en kort bit (2-3 cm) slang för att nå upp i livmodern ordentligt men de sista gångerna har slangen inte räckt till, vi fick olika typer av slangar för att även där testa oss fram och den slang som nu fanns kvar var inte alls bra då den var för trång för att få på sprutan så det gick inte att använda.

Men typen av slang vi har använt är en kateterslang
En sådan här.. vi klipper av den i lagom längd och trär på sprutan.

Jag placerar rumpan på en kudde för att komma åt bättre, suger upp dropparna och stoppar helt enkelt in sprutan och skjuter upp dropparna rätt upp i härligheten, det brukar bli några omgångar med sprutan. Det finns ju möjlighet att ta de större sprutorna på 5 ml men det blir alltid en del luft i sprutan så man får mer luft om man tar större spruta så man får ändå ta flera omgångar och det är inte särskilt behagligt att få upp massa luft just där.

Efter detta tror jag att våra barntillverkningsförsök liknar det "vanliga sättet"...jag försöker ligga kvar på kudden en stund, det ska tydligen underlätta om man ligger högt med rumpan en stund för att simmarna ska simma åt rätt håll och inte "rinna ut", sen somnar jag vanligtvis eftersom vi precis som "vem som helst" ofta gör våra försök på kvällen.

Nu vet ni lite om det.......

FRÅGOR NÅGON???

Kommentarer
Postat av: Anonym

Wow, säger jag då bara! Det är VERKLIGEN inte alltid så lätt att skaffa barn och hoppas verkligen att ni lyckas! Kan tänka mig att det kanske var lite roligt och så där skojjigt pinsamt till en början men kan nu tänka mig att det kanske inte blir så roligt till sist! :-)



Lycka till och jag ska hålla mina tummar stenhårt för att ni lyckas!

2011-08-17 @ 09:56:25
Postat av: Anonym

Om du ser detta får du gärna kontakta mig via mail.
Jag hittade din blogg och jag är i samma sits som när du skrev här, vill gärna prata med dig!

2015-01-12 @ 22:55:47
Postat av: Anonym S

Hej Anonym! Jag sitter också i samma sits, hur kan vi få kontakt med varandra utan att behöva skriva ut mailen här? Jag kollar kommentarsfältet på detta blogginlägg med jämna mellanrum.

2015-08-02 @ 23:53:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0